HISTORIA

Vi kommer ifrån...

 

Bureau Veritas grundades i Antwerpen, Belgien 1828, hade Information Office for Maritime Insurance en uppgift: att ge sjöfartens försäkringsgivare aktuell information om premier hos kommersiella centra och ge exakt information om fartyg och utrustning.

 

Under 1829 döptes bolaget Bureau Veritas, antog emblemet sanning som sin officiella logotyp och publicerade sitt första Register med cirka 10 000 fartyg. Huvudkontoret flyttade 1833 från Antwerpen till Paris, där en filial inrättades 1830.

 

Företaget gick från klarhet till klarhet, utvidgas till nya områden som "materialkontroll" för järn och stål inspektion i den spirande järnvägssektorn, samt inspektion och besiktning av utrustning i och för fabriker. År 1922, gav den franska regeringen Bureau Veritas i uppdrag att genomföra den offentliga kontrollen av luftvärdighetsbevis för civila flygplan. Inte heller var bilindustrin förbisågs: Bureau Veritas skapade en tjänst för att kontrollera bussar och lastbilar 1927.


...Vi är på väg

 

Vad har vi skapat sedan dess? En mångsidig produkt för en framgångsrik framtid.

 

För en mer detaljerad historia, klicka nedan:

Födelsen av företaget, 1828

Nå en bredare publik 1830-1980

Växande företagsamhet, 1980-1990

Strategisk vision och förvärv, 1990-2000

Bygga en stadig tillväxt plattformar, 2000 och framåt

Visar vägen

 

 

Födelsen av företaget, 1828

 

Under vintern 1821, våldsamma stormar hade rasat i hela Europa, orsakat cirka 2000 förlisningar och 20 000 döda. Situationen var katastrofal för försäkringsbolag. De flesta av dem gick i konkurs, och för dem som överlevde var konkurrensen från under de kommande åren nya aktörer på marknaden särskilt hård. Det var under denna kritiska period som två försäkringsgivare, Alexandre Delehaye och Louis van den Broek, och en försäkringsmäklare, Auguste Morel, etablerade Bureau de renseignements pour les assurances Maritimes (Informationskontoret för Maritime Försäkring).
 
Grundat i Antwerpen (Belgien) i juni 1828 hade företaget en uppgift: att hålla försäkringsgivare uppdaterade med de olika premier som användes på olika kommersiella centra och för att ge all nödvändig information för att avgöra vilken nivå av förtroende i fartyg och utrustning.

 

Men vad som särskiljde företaget från konkurrenterna var sin nya metod.

 

Förutom att ange vilken typ av sjöfart ett fartyg skulle kunna genomföra, gavs en notering om risken (3/3, 2/3, 1/3) till varje fartyg. Denna siffra kom man fram till genom att granska ett fartygs konstruktion, kvalitet på material, styrka dimensionering, ålder, tidigare olyckor, och för underhåll av skrov och rigg.

 

Under 1829 döptes bolaget om till Bureau Veritas, det första registret har redigerats - som inefattade10 000 fartyg - och symbolen för sanning antogs som företagets märke.


Sanningen -och vittnesbörden

 

Den ursprungliga emblemet 1829 ritades av Achille Deveria och graverades av Jacques-Jean Barre. Det visade den kvinnliga symbolen för Sanning på väg upp ur en brunn. Grundarna förklarade deras resonemang i ett brev som delades ut med varje register. Deras mål var tydligt: "att söka sanningen och berätta det utan rädsla eller tjänst."


Upp

 

 

Når en bredare publik (1830-1980)

 

År 1830 öppnades en filial i Paris. Men under 1833 hade aktiviteten ökat så mycket att huvudkontoret flyttades till den franska huvudstaden.

 

Under ny ledning gick företaget från klarhet till klarhet, vilket framgår av detta första vitsord:

 

“Ingenting i Frankrike eller utomlands kan jämföras med den här handboken (Bureau Veritas registret) i någon bransch, så absolut nödvändigt att försäkringsgivaren och så bra att den maritima handeln i allmänhet. Vi förstår inte hur denna institution inte dra nytta av regeringens skydd och omtanke för vi anser att det, utöver dess användbarhet, som främst är av intresse för allmänheten.”

 

Försäkringsgivarnas tidskrift "Revue des Assurances", 1830

 

 

Ämbetets (Bureau) närvaro gick inte obemärkt förbi på andra områden. Bolaget noterades i tre Jules Verne romaner:

- “20 000 Leagues under the Sea” (1869)
- “The Mysterious Island” (1874)
- “The Survivors of the Chancellor” (1875).

 

...Och namnet "Bureau Veritas" skrevs in i både den franska ordboken Larousse och Webster's Revised Unabridged Dictionary (1913).

 

En global expansion


Utan tvekan det bästa bevis på livskraften inom Bureau Veritas var den ökande globala expansionen - först i Europa, sedan till Amerika och slutligen att alla de viktigaste hamnarna i de andra kontinenterna.

 

Med utvidgningen av den industriella revolutionen, breddade Bureau Veritas sitt utbud av tjänster. Införandet av järn och stål i fartygets byggnad hade gjort material inspektion på de platser där de tillverkades nödvändig. 1910 hade en ny tjänst har skapats, "Kontroll av material". Syftet var att undersöka alla de material som används i allt från industriell utrustning, till dieselmotorer, lok och liknande, liksom fabrikerna själva.

 

Sedan, år 1922, gav den franska regeringen i uppdrag Bureau Veritas med offentlig kontroll av luftvärdighetsbevis för civila flygplan. (Bolagets betydande erfarenheter inom sjötransporten redan visat sig värdefulla.) Den nya Aeronautical Service etablerade på grundliga förfaranden som bygger på regelbundna besiktningar med hänvisning till särskilda regler.

 

På samma sätt, från försäkringsbolag för den återkommande tekniska undersökningar av bussar och lastbilar i Frankrike ledde till skapandet av Automobile Service i 1927. Med det ökande antalet olyckor under högkonjunkturen inom byggbranschen som följde efter första världskriget, förstod försäkringsbolag att de inte längre skulle kunna täcka risker om det inte fanns kontroller på plats. Igen svarade Bureau Veritas på marknaden, och 1929 upprättade den " Control Service for Buildings & Civil Engineering ".

 

1932 hade Bureau Veritas etablerat sina egna laboratorier i Levallois-Perret nära Paris för metallurgisk och kemisk analys och provning av byggmaterial.

 

Upp

 

 

Växande företagsamhet, 1980-1990

 

Mellan 1980 och 1990 startade Bureau Veritas ett antal nya dotterbolag som svar på specifika behov.

 

Bivac - År 1984 kontaktade Nigerias regering Bureau Veritas för att leverera pre-shipment inspektioner av import. Det var en helt ny verksamhet för företaget, och en som det snabbt skulle behärska och ta till andra länder. Ett globalt nätverk var inrättats snart för att arbeta med regeringar över hela världen.

 

BVQI - Nu Bureau Veritas Certifiering – Under 1988, hade kvalitetskrav och ISO-certifiering blivit viktiga frågor för många företag. Med det ökande behovet av oberoende tredjeparts certifiering, hade Bureau Veritas en stark ställning för att svara upp mot marknadens behov.

 

Veritas Auto - 1990 skapades ett dotterbolag för att hantera besiktning av motorfordon. Denna verksamhet avyttrades några år senare.

  

Upp

 

 

Strategisk vision och förvärv, 1990-2000 

  

År 1995, injicerade två nya aktieägare, CGIP och Poincaré Investissement, ny kraft i Bureau Veritas verksamhet. Samtidigt är den globala ekonomiska miljön utvecklades allt snabbare. Den ekonomiska uppsvingen i Asien och uppstigande starka ekonomier i Ryssland och Östeuropa förändrade marknaden. Dessutom, i Europa och Nordamerika kom ett ökat fokus på kvalitet, hälsa, säkerhet och miljöfrågor hand i hand med en spridning av nya förordningar. Utvecklingsländer började anpassa sina föreskrifter med de i USA och Europa. Standarder började röra sig uppåt i distributionskedjan eftersom utvecklade ekonomier hade krav på att deras leverantörer i andra delar av världen att följa samma normer.

 

I detta utmanande miljö, etablerade Bureau Veritas en rad prioriteringar som grundar sig på extern tillväxt som bidragit till att stärka sin ställning i mer mogna ekonomier.

 

Större förvärv

 

1996 var ett viktigt år med en betydande fusion i Frankrike: Bureau Veritas förvärvade 100 procent av CEP Capital och blev den franska ledaren i bedömning av byggnader.

 

Strax efter, förvärv av två väletablerade amerikanska företag med laboratorier i Asien - ACTS (Acts Testing Labs) 1998, och MTL (Merchandise Testing Laboratories) 2001 - lagt till en ny huvudkompetens till företagets portfölj: positionen hade nu förstärkts inom provning av konsumentprodukter. "Consumer Products Services Division" är nu en av världens ledande leverantörer av kvalitetssäkring för tillverkare och återförsäljare av konsumentprodukter.

 

Upp

 


Bygger en stadig plattform för tillväxt, 2000 och framåt

 

Under de senaste åren, har Bureau Veritas effektiviserat sin organisation för att möjliggöra ett bättre marknadsfokus och hålla ett drivkraft för vår tillväxt. Gruppen är nu strukturerat i 8 globala affärsområden:
- Marine
- Industri
- Inspektion och periodiska besiktningar
- Hälsa, Säkerhet och Miljö (HSE)
- Bygg & Konstruktion
- Certifiering
- Consumer Product Services
- Statliga tjänster och internationell handel

 

Bureau Veritas har uppnått en stark konkurrensfördel i sin 8 globala affärsområden, med:
- Alla 8 globala affärsområden är positionerade på marknader med hög potential och betydande tillväxt.
- Globalt ledande positioner inom vart och ett av dessa affärsområden.
- Möjligheten att utnyttja ett effektivt och tät internationellt nätverk.
- En fördjupad teknisk expertis som erkänts av myndigheter och ackrediteringsorgan.
- En gedigen meritlista av tillväxt genom förvärv.

 

Flödet av förvärv har varit särskilt aktiv sedan år 2000, som möjliggör en stadig tillväxt plattform för Bureau Veritas.

 

Upp

 


Visar vägen

 

En stark organisk tillväxt och mer än 50 förvärv under de senaste tio åren har drivit oss in i ett ledarskap på vår marknad och gett oss en bred och oöverträffad expertis inom QHSE frågor.

 

Nu skulle vi vilja dela denna kunskap med dig.

 

Upp

 

 

Kontakta oss

Bureau Veritas

Telefon: 031-60 65 00

Skicka ett e-mail
  • ALGERIET
  • ANGOLA
  • ARGENTINA
  • AUSTRALIEN
  • ÖSTERRIKE
  • AZERBAJDZJAN
  • BAHAMAS
  • BAHREIN
  • BANGLADESH
  • BARBADOS
  • VITRYSSLAND
  • BELGIEN
  • BENIN
  • BERMUDA
  • BOLIVIA
  • BOSNIEN
  • BOTSWANA
  • BRASILIEN
  • BRUNEI
  • BULGARIEN
  • BURKINA-FASO
  • BURUNDI
  • KAMBODJA
  • KAMERUN
  • KANADA
  • KAP VERDE ÖARNA
  • CENTRALAFRIKANSKA REPUBLIKEN
  • TCHAD
  • CHILE
  • KINA
  • COLOMBIA
  • KONGO
  • KONGO (DEMOKRATISKA REPUBLIKEN)
  • COSTA RICA
  • ELFENBENSKUSTEN
  • KROATIEN
  • KUBA
  • CURACAO
  • TJECKISKA REPUBLIKEN
  • DANMARK
  • DJIBOUTI
  • DOMINIKANSKA REPUBLIKEN
  • ECUADOR
  • EGYPTEN
  • EL SALVADOR
  • EKVATORIALGUINEA
  • ERITREA
  • ESTLAND
  • ETIOPIEN
  • FIJI
  • FINLAND
  • FRANKRIKE
  • FRANSKA VÄSTINDIEN
  • GABON
  • GEORGIEN
  • TYSKLAND
  • GHANA
  • GIBRALTAR
  • GREKLAND
  • GRÖNLAND
  • GUATEMALA
  • GUINEA
  • GUINEA BISSAU
  • HONDURAS
  • UNGERN
  • ISLAND
  • INDIEN
  • INDONESIEN
  • IRAK
  • ISRAEL
  • ITALIEN
  • JAPAN
  • JORDANIEN
  • KAZACHSTAN
  • KENYA
  • KOREA (SÖDRA)
  • KUWAIT
  • LETTLAND
  • LIBANON
  • LIBERIA
  • LIBYEN
  • LITAUEN
  • LUXEMBURG
  • MADAGASKAR
  • MALAWI
  • MALAYSIA
  • MALI
  • MALTA
  • MAURETANIEN
  • MEXICO
  • MONTENEGRO
  • MAROCKO
  • MOÇAMBIQUE
  • NAMIBIA
  • NEDERLÄNDERNA
  • NEDERLÄNDSKA ANTILLERNA
  • NYA ZEELAND
  • NICARAGUA
  • NIGER
  • NIGERIA
  • NORGE
  • OMAN
  • PAKISTAN
  • PANAMA
  • PARAGUAY
  • PERU
  • FILIPPINERNA
  • POLEN
  • PORTUGAL
  • PUERTO RICO
  • QATAR
  • RUMÄNIEN
  • RYSSLAND
  • RWANDA
  • SAINT- PIERRE & MIQUELON
  • SAUDI-ARABIEN
  • SENEGAL
  • SERBIEN
  • SEYCHELLERNA
  • SIERRA LEONE
  • SINGAPORE
  • SLOVAKIEN
  • SLOVENIEN
  • SOMALIA
  • SYDAFRIKA (REP.)
  • SPANIEN
  • SRI LANKA
  • SURINAM
  • SVERIGE
  • SCHWEIZ
  • SYRIEN
  • TAIWAN
  • TANZANIA (FÖRENADE REPUBLIKEN)
  • THAILAND
  • TOGO
  • TRINIDAD & TOBAGO
  • TUNISIEN
  • TURKIET
  • TURKMENISTAN
  • UGANDA
  • UKRAINA
  • FÖRENADE ARABEMIRATEN
  • STORBRITANNIEN
  • USA
  • URUGUAY
  • UZBEKISTAN
  • VENEZUELA
  • VIETNAM
  • JEMEN
  • ZAMBIA
  • ZIMBABWE
  • Andra Hemsidor
  • AFRIKA
  • Global Hemsida
  • MELLANÖSTERN
  • SYDOSTASIEN
Välj bransch, område och/eller tjänst
Er bransch

Ert område

Våra tjänster