Ledningssystemet får idéerna att spira på Lindab

15/08/07

Ledningssystemet får idéerna att spira på Lindab
– Här talar vi inte om avvikelsehantering utan om problemavveckling, säger Mats Wiklund, miljö- och kvalitetschef på Lindab Steel.
BILD: MATS LANDERBERG

Lindab Steel tillhör sedan flera år tillbaka de mest innovativa och kreativa svenska industriföretagen – åtminstone mätt i antalet förbättringsförslag per anställd och år. – Vårt integrerade ledningssystem skapar en levande förbättringskultur. Här talar vi inte om avvikelsehantering, utan om problemavveckling, säger miljö- och kvalitetschefen Mats Wiklund.

Lindab Steel är anslutet till SIFV, Svenska Institutet för Förslagsverksamhet, och kan därmed ställa sin förslagsverksamhet i direkt relation till andra svenska företag.

I fjol lämnade varje medarbetare vid fabriken i Grevie utanför Båstad in i genomsnitt fyra förbättringsförslag (cirka 0,5 förslag är genomsnittet för svensk industri).

– Förslagen fångas upp av vårt ledningssystem och leder till konkreta förbättringar och kostnadsbesparingar, konstaterar Mats Wiklund.

Lindab Steel, som omsätter drygt 1 Mdr, har inga egna färdiga produkter, utan svarar enbart för råmaterialförsörjningen till i huvudsak övriga bolag inom koncernen. Det innebär att 70 medarbetare måttanpassar den plåt som sedan används vid tillverkningen av allt från ventilationstrummor till industrihallar.

Plåten levereras från stålverken till Lindab Steel i form av stora rullar, så kallade coils, med en vikt på 10–15 ton. Totalt används cirka 120 000 ton plåt årligen.

– Vår produktion är helt kundorderstyrd. Vi har alltså inget lager av färdigbearbetat material, utan enbart av obearbetad plåt, förklarar Mats Wiklund.

Lindab Steel startade 1988 och flyttade tre år senare in i den nuvarande fabriken. 1993 infördes ett ledningssystem för kvalitet som certifierades mot ISO 9001, och något år senare inleddes ett systematiskt arbete med arbetsmiljö och miljö.

– I samband med förberedelserna av certifieringen mot ISO 14001 gjorde jag en omarbetning av hela ledningssystemet och samlade alla processer och aktiviteter i ett gemensamt system, det så kallade MAQ-systemet (miljö, arbetsmiljö, kvalitet). Systemet är hundraprocentigt integrerat, utan några som helst synliga gränslinjer mellan de olika områdena, säger Mats Wiklund.

Det integrerade ledningssystemet har bland annat resulterat i en stark målfokusering i hela organisationen. Alla övergripande kvalitets-, miljö- och arbetsmiljömål som upprättas av företags ledningen bryts ned till lokala mål ute i arbetsgrupperna.

– Vår ambition är att skapa tydliga mål som alla kan förstå och arbeta mot, poängterar Mats Wiklund.

Sedan det första ledningssystemet certifierades har dock kraven i ISO 9001 förändrats. Dokumentationskraven har tonats ned och fokus har istället flyttats över på kundnytta och ständiga förbättringar. Med ISO 9001:2000 kom till exempel kravet på att organisationen ska mäta kundtillfredsställelse.

– För oss var det inget nytt. Sedan 1994 har vi utfört regel bundna mätningar av kundtillfredsställelse och brukar ligga på 74–75 poäng av 100 möjliga, vilket vi är mycket nöjda med, säger Mats Wiklund.

Numera är ledningssystemet helt papperslöst. All information som medarbetarna behöver finns tillgänglig i företaget intranät. Datorer finns utställda överallt i fabriken för att alla medarbetare alltid ska ha tillgång till de senaste dokumenten och instruktionerna.

– Vi har en fullständig öppen het. Ingen information undan hålls våra medarbetare. Förut sättningen för att ett ledningssystem ska kunna bli ett kraftfullt förbättringsverktyg är att alla har tillgång till all information, understryker Mats Wiklund.

Artikel från: SWEDAC KVALIETSAKTUELLT, NR 1, MARS 2007

Kontakta oss

Bureau Veritas

Tel: 031 - 60 65 00

Skicka ett email
  • ALGERIET
  • ANGOLA
  • ARGENTINA
  • AUSTRALIEN
  • ÖSTERRIKE
  • AZERBAJDZJAN
  • BAHAMAS
  • BAHREIN
  • BANGLADESH
  • BARBADOS
  • VITRYSSLAND
  • BELGIEN
  • BENIN
  • BERMUDA
  • BOLIVIA
  • BOSNIEN
  • BOTSWANA
  • BRASILIEN
  • BRUNEI
  • BULGARIEN
  • BURKINA-FASO
  • BURUNDI
  • KAMBODJA
  • KAMERUN
  • KANADA
  • KAP VERDE ÖARNA
  • CENTRALAFRIKANSKA REPUBLIKEN
  • TCHAD
  • CHILE
  • KINA
  • COLOMBIA
  • KONGO
  • KONGO (DEMOKRATISKA REPUBLIKEN)
  • COSTA RICA
  • ELFENBENSKUSTEN
  • KROATIEN
  • KUBA
  • CURACAO
  • TJECKISKA REPUBLIKEN
  • DANMARK
  • DJIBOUTI
  • DOMINIKANSKA REPUBLIKEN
  • ECUADOR
  • EGYPTEN
  • EL SALVADOR
  • EKVATORIALGUINEA
  • ERITREA
  • ESTLAND
  • ETIOPIEN
  • FIJI
  • FINLAND
  • FRANKRIKE
  • FRANSKA VÄSTINDIEN
  • GABON
  • GEORGIEN
  • TYSKLAND
  • GHANA
  • GIBRALTAR
  • GREKLAND
  • GRÖNLAND
  • GUATEMALA
  • GUINEA
  • GUINEA BISSAU
  • HONDURAS
  • UNGERN
  • ISLAND
  • INDIEN
  • INDONESIEN
  • IRAK
  • ISRAEL
  • ITALIEN
  • JAPAN
  • JORDANIEN
  • KAZACHSTAN
  • KENYA
  • KOREA (SÖDRA)
  • KUWAIT
  • LETTLAND
  • LIBANON
  • LIBERIA
  • LIBYEN
  • LITAUEN
  • LUXEMBURG
  • MADAGASKAR
  • MALAWI
  • MALAYSIA
  • MALI
  • MALTA
  • MAURETANIEN
  • MEXICO
  • MONTENEGRO
  • MAROCKO
  • MOÇAMBIQUE
  • NAMIBIA
  • NEDERLÄNDERNA
  • NEDERLÄNDSKA ANTILLERNA
  • NYA ZEELAND
  • NICARAGUA
  • NIGER
  • NIGERIA
  • NORGE
  • OMAN
  • PAKISTAN
  • PANAMA
  • PARAGUAY
  • PERU
  • FILIPPINERNA
  • POLEN
  • PORTUGAL
  • PUERTO RICO
  • QATAR
  • RUMÄNIEN
  • RYSSLAND
  • RWANDA
  • SAINT- PIERRE & MIQUELON
  • SAUDI-ARABIEN
  • SENEGAL
  • SERBIEN
  • SEYCHELLERNA
  • SIERRA LEONE
  • SINGAPORE
  • SLOVAKIEN
  • SLOVENIEN
  • SOMALIA
  • SYDAFRIKA (REP.)
  • SPANIEN
  • SRI LANKA
  • SURINAM
  • SVERIGE
  • SCHWEIZ
  • SYRIEN
  • TAIWAN
  • TANZANIA (FÖRENADE REPUBLIKEN)
  • THAILAND
  • TOGO
  • TRINIDAD & TOBAGO
  • TUNISIEN
  • TURKIET
  • TURKMENISTAN
  • UGANDA
  • UKRAINA
  • FÖRENADE ARABEMIRATEN
  • STORBRITANNIEN
  • USA
  • URUGUAY
  • UZBEKISTAN
  • VENEZUELA
  • VIETNAM
  • JEMEN
  • ZAMBIA
  • ZIMBABWE
  • Andra Hemsidor
  • AFRIKA
  • Global Hemsida
  • MELLANÖSTERN
  • SYDOSTASIEN
Välj bransch, område och/eller tjänst
Er bransch

Ert område

Våra tjänster