Konsultstöd för utveckling av ledningssystem
Beslutet att börja arbeta efter en standard och kanske till och med certifiera sig mot en eller flera standarder kan ibland gå väldigt fort, till exempel vid kundkrav. Men det kan också ta längre tid om man går i valet och kvalet om det verkligen skapar någon nytta för verksamheten. Vårt mål är alltid att stötta våra kunder så att de, när projektet är avslutat, självständigt kan vidareutveckla och underhålla sitt ledningssystem. Vi hjälper organisationer att utvecklas hållbart och framgångsrikt genom att erbjuda kvalificerat konsultstöd från konsulter som både utvecklat ledningssystem som anställda och senare som konsulter.
Alla vill ha en effektiv verksamhet som tillvaratar förbättringsförslag, identifierar avvikelser och som har processer som fungerar bra och som säkerställer kundnöjdhet och låga kvalitetsbristkostnader. Man vill också säkerställa en god och säker arbetsmiljö, förebygga och minska miljö- och klimatpåverkan, stärka organisationens information och cybersäkerhet samt företagets varumärke genom ett hållbarhetsarbete som tål extern granskning. Genom att arbeta efter en eller flera ISO-standarder kan man uppnå alla dessa mål. Standarder säger vad som ska uppnås, men inte hur, vilket gör att vissa arbetssätt kan utvecklas med LEAN- eller Six Sigma-metoder.
På Bureau Veritas Solutions har vi en utarbetad metod för utveckling av ledningssystem som har utvecklats och förfinats i snart 30 år av vår konsultchef tillsammans med kunder och medarbetare. Detta innebär att vi kan erbjuda:
- GAP-analys mot ISO-standarder som ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, ISO 45001, ISO 22000 och ISO 50001
- Stöd till intern projektledare för införande av ledningssystem
- Stöd för utveckling av ledningssystem
- Stöd för utveckling av redan befintliga certifierade ledningssystem
- Utveckling och tillämpning av LEAN och Six Sigma-metoder
Steg 1: Informationsmöte
Vi går igenom omvärldsläget, målen och syftet med den valda standarden, samt projektupplägg och certifieringsprocess. Syftet är att ge ledningsgrupp och andra medlemmar mer detaljerad information, särskilt om det slutgiltiga beslutet ännu inte tagits.
Steg 2: Utbildning
Vi erbjuder en 1-dagars utbildning för ledningsgrupp och relevanta funktioner i de valda standarderna. Vi går igenom nya termer och begrepp, ger information om "ska-krav" och tar upp konkreta exempel för att koppla standarderna till verksamheten.
Steg 3: GAP, SWOT och intressentanalys
Efter utbildningen gör vi en GAP-analys för att identifiera luckor i ledningssystemet jämfört med standarderna. Detta tillsammans med SWOT- och intressentanalys ger underlag för att utveckla ett värdefullt ledningssystem. Vid behov identifierar vi fortsatt behov av konsultstöd i certifieringsprocessen.
Kontakt
Bureau Veritas Solutions
Telefon: +46 (0) 76 146 32 62
Mail: Solutions.swe@bureauveritas.com