Strategy 2025

Strategisk riktning 2025: Ta gruppens värdeskapande till nästa nivå

 

Med sin 2025-strategi fortsätter Bureau Veritas sin värdeskapande resa som säkerställer tillväxt på både kort och lång sikt, genom att skapa maximalt värde från befintliga verksamheter såväl som i företag som gränsar till vår kärnverksamhet och genom att leda hållbarhet inom TIC-sektorn. Vi kommer att bygga vidare på Bureau Veritas styrkor, varav vår förmåga att vara extremt reaktiva och vårt effektiva genomförande kommer att utgöra hörnstenarna i vår framgång under de kommande åren.

KRAFTFULLA MEGATRENDER SOM STÖDER UTVECKLING AV TIC-SEKTORN

För att påskynda sin omvandling och tillväxt kommer Bureau Veritas att dra nytta av underliggande marknadstrender som tar fart runt om i världen, till att börja med de som kommer att ha störst inverkan på TIC-industrin, och särskilt på BV:s affärsportfölj. 

Image
Megatrends

STÖRRE UTHÅLLIGHET IDAG OCH MER AFFÄRER I MORGON

Värdedrivare: strategins ryggrad

Bureau Veritas drar nytta av den framgångsrika leveransen av den tidigare strategiska planen och förlitar sig på de viktigaste grunderna för TIC-marknaden, som erbjuder solida tillväxtutsikter. Denna färdplan är baserad på 3 värdedrivare:

  • Skala: Bureau Veritas strävar efter att fånga det maximala värdet av sina befintliga tillgångar, kapacitet och geografiska områden genom att påskynda standardiseringen och replikeringen av sitt befintliga tjänsteerbjudande. Omvandlingsresan kommer att fortsätta mot en ännu mer marknadsorienterad organisation, som drar nytta av betydande investeringar som gjorts under de senaste 6 åren, både internt och externt. Detta kommer att öka den organiska tillväxten;
     
  • Expandera: Bureau Veritas kommer att fokusera särskilt på hållbarhet och energiomställningen, som båda representerar spännande möjligheter för tillväxt. Koncernen kommer att dra full nytta av tvärgående tillväxtmöjligheter som kommer att uppstå vid sidan av makroekonomiska och samhälleliga förändringar (5G, ny mobilitet, etc.). Detta kommer att uppnås genom ökad penetration av stigande och värdefulla marknader, och genom att ta tillvara både organiska och externa tillväxtmöjligheter;
     
  • Leda: Bureau Veritas kommer att investera i företag som har potential att bli en del av TIC:s kärnverksamhet i framtiden. Koncernen kommer till fullo att dra nytta av tekniska förändringar för att vara välpositionerad inom viktiga trendämnen som anslutning, spårbarhet och cybersäkerhet. Precis som Expandera innebär Leda både organisk och extern tillväxt.

MÖJLIGHETER: NYCKLARNA FÖR ATT UTFÖRA BV-STRATEGI

Genomförandet av Bureau Veritas 2025-strategi stöds av tre möjliggörare:

  • Människor och kultur: Bureau Veritas framgång, dess förmåga att tjäna sina kunder och differentiera sig, dess förmåga att förnya och växa hållbart är starkt beroende av dess humankapital. Hur koncernen attraherar de bästa talangerna, hur den behåller sina experter, hur den utvecklar sina nästa generationer och hur den i slutändan bygger sin kultur i hela organisationen är avgörande för 2025 års strategiska inriktning;
  • Organisation och styrning: I 200 år har Bureau Veritas hjälpt sina kunder att förbättra sina metoder relaterade till hälsa, säkerhet, kvalitet, socialt skydd och miljöskydd. Gruppen måste vara exemplarisk. Detta är Bureau Veritas övertygelse och engagemang, för sina kunder, för sina aktieägare, för samhället och för sig själv. Målet för 2025 är att leda TIC-branschen inom ESG (miljö-, sociala och styrningskriterier);
  • Innovation och digitalisering: Innovation och digitaiseringl är nyckelfaktorer för att påskynda genomförandet av BV 2025 Strategic Direction, att förutse sina kunders behov, för att hjälpa dem att säkerställa mer effektivitet när det gäller sina tillgångar, system och produkter, och att följa dem i sin egen digitala transformation.
Image
Valuesdrivers

ÖVERGRIPANDE TEMAN: SKAPA AFFÄRSMÖJLIGHETER

Bureau Veritas har samlat alla strategiska prioriteringar i 5 övergripande teman. Alla dessa investeringsområden grundas i BV:s kapacitet och långvariga expertis och är helt anpassade till megatrenderna:

  • Livscykelanalyser, öka förvaltningsaktiviteter under en varas livscykel;
  • Hållbarhetssäkring, vilket ger trovärdighet åt våra kunders hållbarhetsstrategier;
  • Energiöverensstämmelsebedömning, följ med våra kunder i deras energiomställningsstrategier;
  • Teknik och e-handel, som hjälper våra kunder i deras överensstämmelse, prestanda eller säkerhetskrav;
  • Efterlevnad av cybersäkerhet, som kommer att vara en relevant del av vår portfölj i framtiden. 

2025 FINANSIELLA AMBITIONER OCH ÅTAGANDEN

Som en del av sin strategi satte koncernen en ny finansiell ambition på medellång sikt

Ambition 2025  
Tillväxt Ökad organisk tillväxt: medelhög ensiffrig siffra
Marginal Ingen kompromiss med marginalen: över 16%1
Ekonomi Starkt kassaflöde2: över 90%

Användningen av fritt kassaflöde som genereras från vår verksamhet kommer att balanseras mellan kapitalutgifter (Capex), fusioner och förvärv (M&A) och aktieägarnas avkastning (utdelning).

Åtaganden 2025  
CAPEX Mellan 2,5 % till 3,0 % av koncernens intäkter
M&A Disciplinerad och selektiv M&A-strategi
Utdelning Utdelning av cirka 50% av justerad nettovinst

 

2025 HÅLLBARHETSAMBITIONER

Utöver det finansiella resultatet är Bureau Veritas fortfarande engagerat i sin extraekonomiska prestation.

Gruppen presenterade sin strategi för socialt och miljömässigt ansvarstagande fram till 2025. Denna strategi, i linje med FN:s hållbara utvecklingsmål (UN SDG), syftar till "Shaping a Better World". Den bygger på tre strategiska axlar: "Skapa en bättre arbetsplats", "Skapa en bättre miljö" och "Skapa bättre affärspraxis"; och tre hållbarhetspelare: "Socialt & Humankapital", "Naturligt kapital" och "Styrning".

Bureau Veritas kommer att spåra och rapportera årligen sitt CSR-resultat genom 18 utvalda nyckeltal. Dessutom har koncernen åtagit sig att uppnå fem nyckeltal fram till 2025.

  FN:s SDG 17 Mål 2025
Socialt och humankapital    
Total olycksfrekvens (TAR)3 #3 0.26
Andel kvinnor i ledande positioner4 #5 35%
Antal utbildningstimmar per anställd (per år) #8 35.0
Naturligt kapital    
CO2-utsläpp per anställd (ton per år)5 #13 2.0
Styrning    
 Andel anställda som utbildats i Bureau Veritas Code of Ethics #16 99%

1 Justerad rörelsemarginal vid konstant växelkurs
2 Nettokassa genererat från den löpande verksamheten före bolagsskatt/Justerat rörelseresultat, i genomsnitt över perioden.

3 TAR: Total olycksfrekvens (antal olyckor med och utan förlorad tid x 200 000/antal arbetade timmar).
4 Andel kvinnor från Executive Committee till Band II (intern lönegrad motsvarande en ledande eller verkställande chefsposition) i koncernen (antal kvinnor på heltidsekvivalenter i en ledande position/totalt antal heltidsekvivalenter i ledarpositioner).
5 Växthusgasutsläpp från kontor och laboratorier, ton CO2-ekvivalenter per anställd och per år för Scopes 1, 2 och 3 (utsläpp relaterade till affärsresor).